zaterdag 3 augustus 2013

Waarom verzekeringen afsluiten via een adviseur?



Consumenten kiezen er steeds vaker voor om hun verzekeringen via het internet af te sluiten. Ze gaan eerst de mogelijkheden vergelijken en kiezen vervolgens voor de goedkoopste en beste verzekering. Advies inwinnen bij een adviseur of bemiddelaar kan een toegevoegde waarde hebben.

De ene verzekering is de andere niet. Een autoverzekering of een opstalverzekering kunt u eenvoudig vergelijken op het internet. Een levensverzekering of een arbeidsongeschiktheidsverzekering is minder eenvoudig af te sluiten en vergt voor de meeste mensen een degelijk advies. Het gevaar dreigt namelijk dat u als klant foute beslissingen neemt doordat u niet voldoende op de hoogte bent van de gevolgen van de keuzes.

Adviseur voor de complexe verzekeringen
Voor de eenvoudige verzekeringen zoals de inboedelverzekering en de reisverzekering kunt u in de meeste gevallen goed op het internet terecht. De situatie ligt anders bij echte adviesproducten. Deze moet afgestemd worden op uw persoonlijke situatie. Bij een lijfrenteverzekering bijvoorbeeld moet eerst bepaald worden of er een pensioentekort is, en hoe groot deze is. In bepaalde gevallen is het niet verstandig om een dergelijke verzekering af te sluiten gezien de fiscale behandeling van deze verzekering.

Wat kost een advies?
Tot 2013 werden de advieskosten voldaan door de verzekeraar. Per 2013 mag er geen provisie meer betaald worden door de verzekeraar aan de adviseur voor financieel complexe producten. De adviseur moet de kosten voor het advies rechtstreeks bij de klant in rekening brengen. Het voordeel hiervan is dat de kosten voor de klant inzichtelijk zijn en er wordt concurrentie aangewakkerd. Adviseurs worden gedwongen om scherpe tarieven te hanteren om zichzelf niet uit de markt te prijzen. Het provisieverbod geldt niet voor schadeverzekeringen zoals de autoverzekering en de woonhuisverzekering.

Extra service van de adviseur
Bij schadeverzekeringen merkt u pas in geval van schade wat u aan de verzekeraar en de adviseur hebt. Het voordeel van de adviseur is dat hij of zij veel werk uit handen van de klant kan nemen. Indien er geen adviseur betrokken is bij de verzekering, moet de verzekerde rechtstreeks zaken doen met de verzekeraar. Een tweede voordeel is dat de klant vertegenwoordigd wordt door de adviseur. De adviseur is goed op de hoogte van zaken en kan de klant beter vertegenwoordigen tegenover de verzekeraar in vergelijking met de klant zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten